E-devlet’te Kira Sözleşmesi Dönemi
E-Devlet’te kira sözleşmesi dönemi emlakçılar için de başladı... Tapu sisteminden yetki alan emlak danışmanları, artık resmi şekilde kontrat düzenleyip barkodlu belge çıkarabilecek. Süreç ile dolandırıcılığın azaltılması ve kiracı-ev sahibi kavgalarının bitirilmesi hedefleniyor...
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın başlattığı dijital kira sözleşmesi çalışmasında ikinci aşamaya geçildi. Kasım 2024'te tamamlanan ilk aşamada, taşınmaz sahibi bireyler e-Devlet üzerinden dijital kira sözleşmeleri oluşturabiliyordu. Yeni düzenlemeyle artık
emlakçılar da bu sürece dahil edilebilecek.
Mevcut sistemde, mülk sahipleri e-Devlet Kapısı’ndaki "Kira Sözleşmesi İşlemleri" bölümünden bir sözleşme hazırlıyor, ardından kiracı bu sözleşmeyi onaylayarak işlemi tamamlıyordu. Bu sözleşmelere zaman damgalı barkodlu belgeler ekleniyor ve
doğrulama işlemleri yine e-Devlet üzerinden yapılabiliyordu.
Ancak süreçte emlakçıların dışarda kalması, uygulamada eksiklik yaratıyordu. Tapu ve Kadastro Entegrasyonlu Dijital Belgelendirme Başkanı Hakan Akçam, yapılan yeni düzenlemeyle artık emlak danışmanlarının da bu sürece resmen katılabileceğini
duyurdu.
Akçam, "Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü sistemi üzerinden mülk sahipleri emlakçılara yetki verebilecek. Böylece emlak danışmanı, sözleşmeyi kiracıya dijital ortamda iletip barkodlu belgeyi oluşturabilecek. Bu adım, emlakçıların mesleğini dijital ortamda
resmi şekilde icra etmesine olanak tanıyor" dedi.
Kira sözleşmelerinin e-Devlet üzerinden yapılmasının ileride zorunlu hale gelmesi gerektiğini belirten Akçam, bu sistemin kiracı güvenilirliği, mesken süresi ve kira artış oranı gibi kritik bilgilerin Bakanlık tarafından sağlıklı biçimde belirlenmesine olanak tanıdığını
söyledi.
Ayrıca Borçlar Kanunu uyarınca kefilin ıslak imzası zorunluluğuna ilişkin dijital çözümler üzerinde de çalışmalar sürüyor. Sistem zorunlu hale geldiğinde, kira sözleşmelerine dair birçok uyuşmazlığın önüne geçilmesi, kayıt dışılığın azaltılması ve dolandırıcılık
olaylarının engellenmesi bekleniyor.
emlakçılar da bu sürece dahil edilebilecek.
Mevcut sistemde, mülk sahipleri e-Devlet Kapısı’ndaki "Kira Sözleşmesi İşlemleri" bölümünden bir sözleşme hazırlıyor, ardından kiracı bu sözleşmeyi onaylayarak işlemi tamamlıyordu. Bu sözleşmelere zaman damgalı barkodlu belgeler ekleniyor ve
doğrulama işlemleri yine e-Devlet üzerinden yapılabiliyordu.
Ancak süreçte emlakçıların dışarda kalması, uygulamada eksiklik yaratıyordu. Tapu ve Kadastro Entegrasyonlu Dijital Belgelendirme Başkanı Hakan Akçam, yapılan yeni düzenlemeyle artık emlak danışmanlarının da bu sürece resmen katılabileceğini
duyurdu.
Akçam, "Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü sistemi üzerinden mülk sahipleri emlakçılara yetki verebilecek. Böylece emlak danışmanı, sözleşmeyi kiracıya dijital ortamda iletip barkodlu belgeyi oluşturabilecek. Bu adım, emlakçıların mesleğini dijital ortamda
resmi şekilde icra etmesine olanak tanıyor" dedi.
Kira sözleşmelerinin e-Devlet üzerinden yapılmasının ileride zorunlu hale gelmesi gerektiğini belirten Akçam, bu sistemin kiracı güvenilirliği, mesken süresi ve kira artış oranı gibi kritik bilgilerin Bakanlık tarafından sağlıklı biçimde belirlenmesine olanak tanıdığını
söyledi.
Ayrıca Borçlar Kanunu uyarınca kefilin ıslak imzası zorunluluğuna ilişkin dijital çözümler üzerinde de çalışmalar sürüyor. Sistem zorunlu hale geldiğinde, kira sözleşmelerine dair birçok uyuşmazlığın önüne geçilmesi, kayıt dışılığın azaltılması ve dolandırıcılık
olaylarının engellenmesi bekleniyor.